RSS

Alimentatia sugarului. Cand si cum facem diversificarea

31 Dec

Diversificarea alimentatie la sugar Ca orice tanara mama m-am gandit destul de mult la diversificarea alimentatiei, momentul cel mai potrivit, cu ce sa incepem, daca vom avea reactii alergice, daca ve respinge vreun aliment. Am cautat informatii pe internet, am intrebat pediatra.

Diversificarea alimentatiei este foarte importanta pentru copil, este o munca de echipa intre familie si pediatru. Pentru ca pediatra noastra de atunci voia sa incepem la 4 luni si cu fructe, iar eu tineam mortis la 5 luni si cu legume, am decis sa o schimbam.

Diversificarea alimentatiei la sugar depinde de dezvoltarea copilului. Intre 4 si 6 luni, copilul  apasa buza superioara sau inferioara cand lingurita este introdusa in gura, apoi rontaie in ambele sensuri (sus si jos), se joaca cu mancarea in gurita si inghite fara dificultati, deschide gura in mod voluntar cand vede lingurita, poate sa bea cantitati mici de lichide dintr-o ceasca. Tot in aceasta perioada, copilul isi tine bine capul, sta sprijinit, apuca obiectele cu mainile si le exploreaza, le gusta. Tot la carte spune ca diversificarea se va face si in functie de alimentatia de pana atunci (lapte matern, formula sau mixt).

Bun, deci ajungem si noi la 4 luni. Pediatra insista sa incepem cu suc de mere; eu sunt impotriva diversificarii atunci, caci nu imi simteam copila pregatita (nici nu voia sa stea in fund) si sunt impotriva inceperii cu fructe. Exista studii care au aratat ca e mai bine sa incepi diversificarea de la 5 luni si ca, in general, copiii si mai ales fetele care incep cu fructe resping legumele sau le mananca mai prost. In plus, avand un model in familie (tatal ei care crede ca cea mai buna leguma e carnea), am decis ca vreau sa incepem cu legume. Zis si facut. Am schimbat pediatra, am ajuns la un alt pediatru care mi-a confirmat informatiile gasite pe net si am inceput cu supa de morcovi, introducand treptat, cam la 2 zile, o leguma noua, apoi fructele, apoi branza de vaci… Ne-am dotat cu un steamer (ca sa fierbem legumele la aburi) si un blender. A fost greu la inceput, caci se ineca; dar am trecut si de asta. Teea e cam rea de foame, asa ca i-am dat lapte in completare la inceput, uneori o portie intreaga ca si cum ar fi avut doar o masa de lapte. Medicii spun ca la diversificare sa introduci treptat fiecare aliment, crescand incet incet cantitatea si am tinut cont de asta doar prima data, recunosc. La primele mese i-am dat cateva lingurite, apoi am prins curaj. Dar m-am bazat si pe faptul ca alergiile sunt mostenite si cum niciunul dintre noi nu are astfel de cazuri, nici dermatita atopica, am prins curaj. Timpul a demonstrat ca am avut dreptate. Teea prefera fructele si iaurtul, ne luptam cu ea la masa de la h 14 cand are supa si legume.

Acum, la 10 luni, alimentatia copilului include: o multime de fructe (mar, banana, para, caisa, piersica, citrice, gutui – doar compot, ananas, prune, cirese) si legume (broccoli, conopida, morcovi, dovlecei, ardei, spanac, ceapa, usturoi, patrunjel, pastarnac, telina, cartofi), carne (vita, pasare de tara, curcan), peste, mirodenii naturale (chimen, busuioc, menta, rozmarin), iaurt (simplu sau Humana, nu cu fructe/ arome caci are o gramada de zahar), unt, smantana (pana in 20%), branza de vaci (o preferam pe cea facuta in casa cu suc de lamaie), ulei (de porumb presat la rece sau de masline), malai, faina de orez, faina integrala (paine de casa), gris, oua de prepelita. Nu biscuiti, nu cereale cu arome, sare, zahar.

Diversificarea alimentatiei – praguri, hopuri, cum “pacalim” copilul

Am avut cateva hopuri la diversificarea – introducerea carnii, eruptia dentara. La inceput o puneam sprijinita de o perna (bine protejata de o aleza) si nu in scaunul de copil (pana la 6 luni). Era distractie, caci se foia, trebuie distrata… Apoi cand a inceput sa misune mai bine si nu mai avea stare in pat, se fataia de pe o parte pe alta, deci am trecut la scaunul de copil; a durat ceva pana sa se obisnuiasca cu el.

In ceea ce priveste hopurile legate de introducerea unui aliment nou, a fost mai dificil cu introducerea carnii, spanacul (nu prea are gust, ce-i drept), mamaliguta si piure de cartofi (sunt mai inecacioase)

Si da, a trebuit sa pacalim copila la greu. Caci, stiti si voi, pofta de mancare a  bebelusului depinde de mai multi factori – de exemplu, daca e suficient de odihnita, daca are chef… Si am incercat de toate – de la cantat/ ras impreuna cu ea, la episoade de desene animate, youtube.com cu cantecele din filme Disney (Cartea Junglei, Alba ca zapada, Pisicile aristocrate). Stiu foarte bine ca nu e recomandat sa stea in fata calculatorului sau in fata televizorului, dar am incercat de toate in momentele dificile astfel incat sa manance.

Diversificarea a mers usor, caci nu am avut incidente. Nu mai bea lapte decat dimineata si la culcare, de doua luni folosim canita ca sa bea apa, am crescut progresiv cantitatea de apa (asta e o mare realizare), am inceput sa ii dam bucatele de legume moi, piureul nu mai este atat de fin; incet incet facem trecerea, caci deja avem 4 dintisori si va merge din ianuarie la cresa:).

In cazul vostru cum a mers/ merge diversificarea?

 

Tags: , , ,

Leave a Reply

 
