RSS

Scoala parintilor – despre nastere, ingrijirea copilului si temerile viitorilor parinti

13 Dec

Cursuri pentru ingrijirea copiluluiDa, am facut Scoala parintilor, amandoi cu o singura absenta (fix cand era vorba despre cezariana!). Nu ma intrebati cate lectii au fost – parca 6. Am considerat ca este o necesitate sa aflam informatii medicale si sa castigam astfel mai multa incredere in abilitatile noastre de parinti. Cu ce ne-a ajutat cel mai mult – sa fim linistiti, sa abordam fara panica, cu multa rabdare si mult calm ingrijirea primului nostru copil.

De ce este util sa intelegem despre sarcina, nastere si ingrijirea nou-nascutului

Chiar daca eu mi-am rezervat in timpul sarcinii cca 30 de minute in fiecare zi sa ma informez despre sarcina, nastere, ingrijirea nou-nascutului etc., ar fi fost greu sa impartasesc toate aceste informatii si cu Bogdan. Stiu multe cazuri in care viitorii parinti nu au luat in considerare Scoala parintilor si au fost usor debusolati dupa venirea copilului.

Cel mai tare mi-a fost teama ca sa nu fac ceva si, neintentionat, sa ii fac rau copilei dupa nastere. Pentru cresterea Tessei, primul meu caine, am beneficiat de sfaturile constante ale veterinarului, deci ingrijirea celui de-al doilea caine a venit fireasca. Dar in cazul Teea, fiind primul copil, era normal sa avem si temerea ca nu ne vom pricepe sa ingrijim nou-nascutul cat mai bine.

Cursul a fost util, nu m-a dat pe spate ca informatii, avand in vedere ca eu lucrez de cativa ani buni pentru clienti din farma si clinici medicale, cu medici etc. , deci am un anumit bagaj de informatii si un limbaj format. Insa am regasit informatii utile despre ingrijirea efectiva a nou-nascutului (bont ombilical, urechi, ochi), ritmul de hranire a sugarului, tehnici de scoatere a aerului, ustensile utile, kitul cu medicamente, kitul pentru spital, ce se petrece cu mama/ lauza dupa nastere etc. Bineinteles, ca am trecut totul prin filtrul meu, am comparat cu informatii din alte surse, am profitat la maximum de timpul petrecut in maternitate si de experienta asistentelor si neonatologului si am aplicat cum si ce am considerat eu / noi ca este mai util, dar unele s-au dovedit inutile  (de exemplu, am cumparat pompa pentru nas nu poate fi folosita; batista sugarului este infinit mai utila).

Insa aceste cursuri ne-au ajutat pentru ca amandoi am avut mai multa incredere in a pleca din spital cu pruncul, Bogdan a capatat mai multa incredere si a participat in aceeasi masura cu mine, ca de obicei, la ingrijirea copilului (cu limitarile de timp impuse de munca lui).

Informatii care nu ar trebui sa lipseasca: necesitatea ecografiei de sold la nou-nascut, diferentele dintre tipurile de recoltare de celule stem

Dar ca orice curs, acesta a avut si niste minusuri, unele le-am sesizat atunci, pe altele dupa nasterea Teei. Unul dintre ele – diferentele dintre diferitele tipuri de recoltare de celule stem. Pentru asta as fi dat niste bani in plus, nu era bai. Nu stiu daca am ales bine in sensul ca existau optiuni mai complexe – cordon ombilical plus…, dar am recoltat celule stem fetei.

Ce as impune in programa cursurilor – screeningul la nou-nascut si analizele/ investigatii postnatale cu grafic (cand pot fi efectuate), beneficii si riscuri etc. (ecografia de sold, screening hipoacuzie). Noua ne-a fost recomandat de neonatolog sa facem ecografia de sold, dar cand am intrebat la 1.5 luni pediatra aceasta ne-a spus ca este inutila investigatia, desi acum sunt convinsa de contrariul. Atunci am crezut pediatra, dar apoi am ajuns la concluzia ca era putin cam depasita de vremuri si am schimbat-o. Dar era prea tarziu sa mai facem ecografie. Din fericire, pana acum nu avem motive sa regretam.

Poate acest lucru a fost datorat faptului ca nu am beneficiat de prezenta unui pediatru sau neonatolog la curs, ci doar a unei asistente moase cu multa experienta.

Sa facem Scoala parintilor sau nu? Ne ajuta cu ingrijirea copilului?

Da, cu siguranta da. Faptul ca pleci de acolo cu niste lucruri scrise, te ajuta. Dar este suficient ca sa stii cum sa iti ingrijesti copilul? Nu. Noi nu ne-am bazat doar pe atat, am cautat surse de incredere, inclusiv cu video despre cum sa pui corect un scutec, cum sa adormi copilul, am profitat din plin de experienta cumnatei si a fratelui cu un copil de numai 14 luni, am pus o gramada de intrebari neonatologului si asistentelor de la neonatologie inainte de a pleca din spital… si asta ne-a ajutat.

Dar care a fost principalul beneficiu? Am capatat mai multa incredere, am abordat cu mult calm si rabdare ingrijirea copilei noastre. Astfel, venirea ei in familie s-a petrecut in mod natural si ne-am putut bucura unii de altii, caci perioada de adaptare la viata extrauterina a fost mai usoara si pentru ea (caci stiam ce sa facem sa ii fie bine) si pentru noi (caci ea a fost linistita, deci multumita de prestatia noastra).

Data viitoare va impartasesc niste trucuri descoperite/ invatate care pentru noi au fost de mare ajutor in ingrijirea nou-nascutului.

Sursa foto aici

 

Tags: , ,

Leave a Reply

 
